Ga naar de inhoud
21-10-2022

Open Bedrijvendag Drenthe 2022

Open Bedrijvendag Drenthe 2022, wij doen ook mee! Op 5 november kan je een kijkje in de keuken nemen bij Bureau Blinkers. Er is genoeg te doen voor jong en oud. Altijd al willen weten hoe het eraan toe gaat bij een ontwerpbureau? Kom dan langs! Oh ja, misschien kan je ook nog een toffe prijs winnen…

Een kijkje achter de schermen

Op zaterdag 5 november 2022 is onze studio in Hoogeveen geopend! Samen met onze vrienden van Webba staan we klaar om jullie van alles te vertellen over onze passie vormgeven, filmen, animeren en illustreren. En over hoe wij werken en sprankelende en opvallende communicatiemiddelen maken. En jij mag ook aan de slag! Laat je tekenkunsten zien op een beeldscherm. Wie weet ben jij wel een natuurtalent in illustreren en vormgeven!

 

Even bijkomen van alle indrukken?

Ga dan relaxen bij de vuurkorf onder een warm dekentje. En geniet van een warme mok koffie gemaakt door een échte barista die ook superlekkere koekjes en taartjes aanbiedt.

 

We nemen je ook even mee tijdens een rondleiding door onze organisatie voor een ‘total experience’ en vertellen ondertussen wie we zijn en wat we doen.

 

Rad van fortuin

Hoeveel geluk heb jij? Draai aan ons Rad van Fortuin en wie weet win jij een magische prijs!

 

Kom gewoon langs!

Klaar om kennis te maken met team Bureau Blinkers? Kom dan langs op zaterdag 5 november tussen 10:00 – 14:00 uur tijdens de Open Bedrijvendag Drenthe. Wij vinden het in ieder geval heel leuk als je komt!

 

Locatie

Bureau Blinkers

Industrieweg 23

7903 AH Hoogeveen

Blog door:

Melvin Brandjes

27-09-2022

Google vier haar 24e verjaardag

Er is er een jarig hoera, hoera, dat kun je wel zien het is Google! De welbekende zoekmachine bestaat vandaag 24 jaar. Vandaag is een mooi moment om stil te staan bij de prestaties van de zoekbrowser en het mysterie van de officiële verjaardag. Want is 27 september nou wel de ‘officiële’ verjaardag? Samen duiken we er dieper in!

Google door de jaren heen

Het begon allemaal in 1996. De oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, hadden een systeem uitgevonden waarmee ze servers op het internet opspeurden en deze sorteerden op basis van zoekopdrachten van gebruikers. Klinkt bekend he! Op 4 september 1998 is Google officieel geregistreerd als bedrijf.

 

Wist je dat Google niet altijd ‘Google’ heeft geheten? In eerste instantie noemden Larry en Sergey hun zoekmachine ‘BackRub’. Toch hebben ze later besloten dit te veranderen in Google. Een goede keuze, want iets ‘googelen’ klinkt toch iets lekkerder dan iets ‘backrubben’.

 

Door de jaren heen heeft Google enorm veel uitgevoerd. Het is namelijk niet alleen bij de zoekmachine gebleven. Denk maar eens aan de vele producten:

 

  • Gmail
  • Google Maps
  • Google Drive
  • Google Foto’s
  • Google Agenda
  • Google Earth
  • Google Chrome
  • En noem maar op…

 

Maar ook voor bedrijven is Google enorm belangrijk. Google Analytics bijvoorbeeld. Hieruit kan je je website in de gaten houden. Je kan zien hoeveel bezoekers je op je website hebt maar ook waar deze vandaag komen. Kortom, Google is veel meer dan maar een zoekmachine, maar dat wist je vast wel!

 

Het mysterie van ‘de verjaardag van Google’

We hebben het net al even benoemd, op 4 september 1998 is Google officieel geregistreerd als bedrijf. Maar waarom vieren we haar verjaardag dan op 27 september? In het verleden zijn de verjaardagen van Google gevierd op zowel 4, 7, 8, 26 en 27 september. Een leuke verklaring dat Google hier ooit voor gaf was: “we vieren onze verjaardag als de mensen trek hebben in taart”. Toch heeft Google de laatste jaren 27 september aangehouden als verjaardag. Maar omdat er zoveel mijlpalen in deze maand vallen spreekt Google vaak van een verjaarmaand.

 

Heel wat leuke feitjes over Google dus. Of de échte verjaardag nu valt op 4, 7, 8, 26, 27 september of een hele andere dag. We wensen Google een fijne verjaardag en zijn benieuwd naar wat het ons nog meer kan brengen in de toekomst! 🥳

Blog door:

Melvin Brandjes

05-09-2022

Maak kennis met Leoniek

Sinds september is het team van Bureau Blinkers versterkt met Leoniek, onze illustratieve heldin. Om haar aan jullie voor te stellen en Leoniek beter te leren kennen, stellen we haar een paar vragen. Op deze manier weten jullie ook waar je haar voor kan bellen of mailen!

1. Wie ben je en waar kom je vandaan?

Mijn naam is Leoniek en ik ben 25 jaar. Ik kom oorspronkelijk uit het kleine stadje Hasselt, maar ik woon nu in een studio in Zwolle.

 

 

2. Wat ga je doen bij Bureau Blinkers?

Ik zal me met name richten op een nieuwe tak binnen Bureau Blinkers, namelijk illustratie! Daarnaast zal ik met ook bezighouden met verschillende vormgevingsklussen. Over een tijdje wordt animatie ook aan mijn takenpakket toegevoegd, want dit ga ik bijspijkeren tijdens mijn werk bij Bureau Blinkers.

 

3. Hoe ben je in de wereld van ‘illustraties’ gekomen?

Van kinds af aan tekende ik al heel veel, dus ik wist al vroeg dat ik iets creatiefs wilde gaan doen. Ik heb eerst Grafische Vormgeving gestudeerd aan het Cibap in Zwolle. Toch miste ik het tekenen, dus ben ik daarna naar Academie Minerva in Groningen gegaan om de opleiding Illustratie te volgen. De combinatie tussen grafische vormgeving en illustratie was daarna dus een logische stap!

 

 

4. Wat vind je naast illustreren leuk om te doen?

Ik ben altijd in voor uitjes met vrienden of familie. Ik ben de jongste uit een groot gezin, drie jongens en drie meisjes, dus het was vroeger thuis altijd al gezellig druk. Daarnaast luister ik ook graag muziek, in de meest uiteenlopende stijlen: van indie en soul tot drum&bass en techno. In de zomer pak ik ook graag een festival of twee mee.

 

 

5. Wat heb je voor opleiding gedaan voor je bij ons bent komen werken?

Aan Academie Minerva in Groningen heb ik Illustratie gestudeerd. Hier heb ik mijn tekenstijl ontwikkeld en verschillende technieken, zoals zeefdrukken en linosnede, kunnen leren.

 

 

6. Genoeg over werk, wat vind je buiten werk om leuk om te doen?

Ik ben erg fanatiek in bordspelletjes en andere gezelschapsspellen! Dat is er met de paplepel ingegoten. Vroeger was het altijd al ‘zondag spelletjesdag’.

 

 

7. Waar kunnen we jou ‘s nachts echt voor wakker maken?

Goede sushi! Of iets anders uit de Aziatische keuken: curry, noodles, loempia’s… Ik zou dit de hele dag kunnen eten.

 

 

Leuk, nu heb je Leoniek wat beter leren kennen. Wil je nu nog meer weten over Leoniek of haar in actie zien? Kom langs, bel of mail ons!

Blog door:

Melvin Brandjes

12-08-2022

Zo combineer je kleuren

Zwart op wit, geel op blauw, groen op rood en pimpelpaars op knalroze. Voor het combineren van kleuren zijn talloze mogelijkheden en manieren. Maar, wat is goed en wat is fout? Zijn er regels waar je je aan moet houden? Wat is nou de beste manier voor het combineren van kleuren? Ida heeft het antwoord voor je!

Kleuren combineren, wat is goed en wat is fout?

Tijdens vormgeven heb je bijna altijd te maken met kleuren. Dus, hoe combineer je deze op de juiste manier? Eigenlijk is het antwoord op de vraag “wat is goed en wat is fout” erg simpel: alles mag. In principe is niets écht fout. Makkelijk toch? Maar betekent dat dat je zomaar alle kleuren van de regenboog bij elkaar moet en kan gooien? Nee, helaas is het niet zo eenvoudig. Dit zijn wat tips en tricks waar je rekening mee moet houden.

 

 

Tip 1: Contrast

Zorg ervoor dat het contrast goed is! Vooral bij tekst is dit erg belangrijk. Je zet geen donkergrijze tekst op een zwarte achtergrond. De verhouding tussen de achtergrondkleur en de kleur van de tekst moet goed zijn. Waarom doen we dit? Om ervoor te zorgen dat je ontwerp goed leesbaar is. Het zou zonde zijn als je boodschap niet overkomt omdat je contrast niet op orde is.

 

 

Tip 2: Houd het rustig

Wat leest lekkerder? Een stuk tekst op een egale achtergrond, of een stuk tekst op een achtergrond met alle kleuren van de regenboog. Dat tweede valt misschien meer op, maar is véél minder rustig. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de lezer afgeleid wordt door die knallende achtergrond. En zeg nou eerlijk, al die “toffe” designs van WordArt hebben ook zijn beste tijd gehad.

 

 

Tip 3: Wees consistent

Een van de belangrijkste dingen als het gaan om vormgeving: consistentie. Het maakt je ontwerp niet alleen rustig en clean, je ontwerp is ook logisch en kloppend! Als je je kleuren op dezelfde logische manier gebruikt, creëer je een logisch ontwerp dat makkelijk te lezen of te gebruiken is. Bijvoorbeeld:

  • Gebruik dezelfde kleuren voor je kopteksten;
  • Gebruik dezelfde kleuren voor je paragrafen;
  • Gebruik dezelfde kleuren voor stijl-elementen.

 

Extra tip: maak je kleurenpallet niet te groot. Aan 3 of 4 kleuren heb je meer dan genoeg.

 

 

Dus, is het nog leesbaar?

Alles nog even op een rijtje. Als het gaat om kleuren combineren is alles goed. Maar, zorg ervoor dat je ontwerp nog leesbaar is! Hoe je dat doet:

  • Zorg voor een goed contrast;
  • Houd het rustig;
  • Wees consistent.

 

Heb jij door deze tips en tricks een berg aan inspiratie en ideeën? Mooi, wij zijn benieuwd naar wat jij in petto hebt. Stuur me een mail met jouw doldwaze ideeën, wie weet kan ik je helpen!

Blog door:

Ida

04-08-2022

Even voorstellen: onze nieuwe uitblinker Melvin

Het is alweer een ruime maand geleden sinds ik, Melvin Brandjes, een échte uitblinker ben geworden. Sinds 1 juli werk ik bij Bureau Blinkers als digital designer! Op deze manier wil ik mijzelf even voorstellen zodat jullie weten wie ik ben, wat ik doe en waarvoor jullie mij kunnen bellen of mailen.

Over Melvin

Ik ben Melvin, 23 jaar oud en al 4 jaar lang een creatieveling op het gebied van design. Voordat ik ben begonnen met deze uitdaging heb ik al veel meer gedaan op het gebied van design. Ik heb de opleiding Communication & Multimedia Design (Major Visual Design) gevolgd aan de Hanzehogeschool te Groningen. Deze heb ik ook afgerond in juni! Design zit me dus niet in de koude kleren.

 

Ook qua werkervaring heb ik inmiddels 4 jaar achter de boeg! Gelijk na het starten van mijn opleiding had ik zoveel zin om meer te doen en ben direct mijn eigen bedrijfje gestart. Hiervoor heb ik veel toffe projecten kunnen uitvoeren. Maar dat is niet alles. Naast studeren en een eigen bedrijfje heb ik hiervoor al ruim 2 jaar stagegelopen en gewerkt bij Webba, de grote broer van Bureau Blinkers. Wat heb ik hier allemaal gedaan? Genoeg super toffe dingen op het gebied van UI/UX design. Kortom, ik heb al heel wat ervaring op gedaan in de afgelopen jaren als designer, en ga nog véél meer ervaring opdoen bij Bureau Blinkers!

 

 

Wat ik doe

Niet geheel onbelangrijk, wat doe ik eigenlijk? Hoe ik het zelf zou omschrijven: ik help bedrijven, klanten en ondernemers om zichzelf online nóg beter vind- en zichtbaar te maken. Samen vertalen we de vragen, wensen en uitdagingen die zij hebben naar de beste, meest passende en goed werkende design oplossingen. Een hele mond vol dus, maar waar ik je dus concreet mee kan helpen is:

 

  • UI/UX design: het ontwerpen van online uitingen zoals een website, webshop, app of maatwerk applicatie;
  • Social media templates: het ontwerpen van templates die passen bij jouw huisstijl zodat je een passende online uitstraling hebt;
  • Social media content: een contentkalender waardoor jij altijd relevante social media berichten kan delen voor je volgers;
  • Online uitingen: het ontwerpen van jouw online uitingen zoals banners, advertenties en nóg veel meer;
  • Logo en huisstijlen: dé uitstraling van jouw bedrijf of merk.

 

Heel veel toffe dingen dus. En is er een uitdaging die niet in het bovenstaande rijtje staat? Geen probleem, een nieuwe uitdaging vind ik altijd leuk!

 

 

Leuke feitjes

Wist je dat ik naast mijn werk nog veel meer leuke dingen doe? Ik heb verschillende hobby’s en doe naast ontwerpen nog andere dingen. Hieronder even wat leuke feitjes over mij:

 

  • Ik speel honkbal bij de Bedrocks in Emmen;
  • Naast honkbal speel ik Baseball5, een nieuwe urban variant van honkbal. Ik ben hiervoor zelfs geselecteerd voor het Nationale team en heb 11 interlands gespeeld op het EK in Litouwen in 2020;
  • Naast ontwerper ben ik samen met mijn broertje goochelaar en staan we bekend als de Brothers of Mystery.

 

Dus, nu weet jij ook wat meer over mij, wie ik ben en wat ik doe. Het lijkt mij ook leuk om met jou kennis te maken. Heb je een leuke vraag of uitdaging of heb je gewoon zin om eens te kletsen? Bel ons of mail mij op melvin@bureaublinkers.nl.

 

 

 

Ook werken bij Bureau Blinkers?

Lijkt het jou ook leuk om te werken bij Bureau Blinkers en je bij ons team aan te sluiten? We zijn altijd op zoek naar nieuw talent! Neem eens een kijkje bij onze vacatures en wie weet zien we jou binnenkort.

Blog door:

Melvin Brandjes

14-06-2022

Communicatie in een ziekenhuis

Optimale communicatie is van groot belang in elk ziekenhuis en medisch centrum. Communicatie kun je op tal van manieren, plekken en locaties tussen het ziekenhuis en de patiënt organiseren.  Overal wordt daar de nodige aandacht aan besteed en toch zijn en blijven er altijd weer wensen om het nog beter en zorgvuldiger te doen. Uiteraard is het daarbij van groot belang dat de informatie voor de patiënt of cliënt zo persoonlijk mogelijk wordt gecommuniceerd.

Meer algemene communicatie

Maar er is ook veel algemene informatie, zoals een opname voor een operatie, een revalidatie na een operatie, het aanmelden als patiënt bij een communicatie zuil, het omgaan met klachten en hoe een elektronische patiëntendossiers gebruikt moet worden.

 

Hiervoor zijn ook tal van communicatiemiddelen ontwikkeld zoals:

  • Een digitaal nieuwsbrief systeem
  • Een App
  • Een Flyer of brochure (in print of online)
  • Een website
  • Een digitale informatie zuil

 

Bij al deze middelen gaat het uiteindelijk om de content, hoe vertel ik de boodschap in begrijpelijk taal en beeld.

 

Onderzoek naar de juiste vorm van communicatie

Uit een recent onderzoek van taal en communicatiewetenschapper dr. Tessa van Chaldorp blijkt dat er veel te winnen valt als de juiste communicatie wordt ingezet. Met name in relatie tot patiënten met lage gezondheidsvaardigheden en patiënten met diverse culturele achtergronden. Het gaat hierbij niet alleen om overdrachtsmomenten tussen specialisten tot gesprekken tussen arts en patiënt maar ook om de wat eenvoudigere middelen die worden gebruikt. Daarbij gaat het om schriftelijke, visuele en digitale communicatie die door ziekenhuizen worden gebruikt.

 

Nu naar de communicatiemiddelen

Bij Bureau Blinkers houden wij ons niet bezig met wetenschappelijk onderzoek als het gaat om communicatie, maar wij kunnen wel heel goed de middelen maken.

 

Waar moet je dan vooral aan denken:

  • Het ontwerp van een brochure en of flyer
  • Dat kunnen wij zowel offline als online (digitaal)
  • Het ontwikkelen van een project website en/of App
  • Het maken van een video of animatie boodschap

 

Kijk eens op onze portfolio film en animatie en dan specifiek voor ziekenhuizen wat wij zoal hebben mogen maken.

 

Kopje koffie?

Jan Leijssenaar – commercieel directeur

Blog door:

Jan Leijssenaar

03-05-2022

5 tips voor een animatie die uitblinkt

Wil je een mooie animatie? Wij helpen je graag! Animatie is een geweldige vorm om ingewikkelde verhalen heel begrijpelijk te kunnen vertellen. Door gesproken tekst te combineren met bewegend beeld kun je je boodschap heel duidelijk overbrengen. YouTube staat er dan ook vol mee. Video’s en animaties met uitleg over de meest uiteenlopende onderwerpen. Zoek op een onderwerp en je vindt er vrijwel altijd een filmpje over. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw video ook echt het gewenste doel bereikt? Ik heb 5 tips voor je om je hiermee op weg te helpen.

Tip 1: Eén heldere boodschap

Wat wil je dat mensen na het zien van je animatie onthouden? Als het goed is heb je één duidelijke boodschap die je wilt overbrengen. Heb je verschillende onderwerpen waar je het over wilt hebben? Knip ze dan los en maak er meerdere animaties van.

Tip 2: Bepaal je doelgroep

Voor wie maak je je animatie? Waar kun je die mensen bereiken? Verwacht je dat je publiek de video zelf gaat zoeken op je website, of moet je ‘m je publiek actief aanbieden? De plek waar je je video aanbiedt is belangrijk voor het kiezen van de juiste vorm en de lengte. Op social media is het belangrijk je video heel kort te houden. Terwijl een interne video voor je team best langer mag zijn, zolang deze maar echt relevant voor hen is.

Tip 3: Laat elke seconde tellen

Hou deze stelregel aan: per minuut animatie kun je maximaal 140 woorden kwijt. Schrap alle overbodige tekst uit je script. Sluit je animatie af met een duidelijke ‘Call to action’. Verwijs hierin bijvoorbeeld naar een webpagina met extra informatie.

Tip 4: Durf op te vallen

Het voordeel van animatie is dat je alle kanten op kan qua look en feel. Durf te kiezen voor een stijl die opvalt. Denk eens aan realistische 3D-animatie, lijntekeningen in zwart/wit of juist een opvallend kleurgebruik.

Tip 5: Goed geluid is het halve werk

Een mooie animatie valt of staat met goed geluid. Bij Bureau Blinkers werken we altijd met professionele stemacteurs voor de voice-over. Met op maat gecomponeerde muziek en geluidseffecten zorgen we voor precies díe juiste spanningsboog.

 

 

 

Blog door:

Alan Joseph